1e Nieuwsbrief AED
/0 Reacties1e Uitgave april 2016
Tijdens de laatste jaarvergadering van dorpsbelang is opnieuw een discussie geweest over de inzetbaarheid van de AED. Er is toegezegd om terug te komen op een aantal belangrijke vragen. Dorpsbelang heeft toegezegd om garant te staan voor kosten en opleiding.
Peter Tromp, ondergetekende van deze nieuwsbrief heeft de taak op zich genomen om alles in kaart te brengen en zal proberen de vragen te beantwoorden om duidelijkheid te verschaffen.
Belangrijk om te weten. In Nederland zijn momenteel twee alarmeringssystemen actief: HartslagNu en Hartveilig Wonen. De eerste is actief in ons gebied en daarom gebruiken we dan voortaan ook deze naam.
Één van de vragen was:
Werken de AED’s?
Antwoord: Ja beide geven aan dat ze in goede conditie zijn.
2e vraag:
Zitten de kasten waarin deze hangen (1 bij Veenma en 1 bij Nij Sion) op slot?
Antwoord: Nee beide kasten zijn los.
3e Zijn de AED’s aangemeld als er bij 112 een melding binnen komt?
Antwoord: Nee, na onderzoek bleken beide kasten niet op de kaart te staan voor hartslagNu.nl
Dit kan namelijk alleen als er iemand zich als beheerder inschrijft.
Deze persoon hoeft niet de eigenaar te zijn maar meer een contact persoon omtrent de bewuste AED. Aan haar of zijn naam komt de AED te hangen.
Deze persoon Krijgt ook de melding als de AED gebruikt is en weer klaar gemaakt moet worden voor een nieuwe melding.
Ondergetekende heeft daarom actie ondernomen en zich als beheerder van beide apparaten ingeschreven in het register van HartslagNu.nl Zelf sta ik daar al sinds jaren ingeschreven als hulpverlener voor een eventuele noodoproep.
Onderstaande afdruk komt van de site HartslagNu.nl en laat zien dat beide AED’s nu wel actief en beschikbaar zijn.
HartslagNu.nl is gekoppeld aan het systeem van de Meldkamer Ambulancezorg. Bij een melding van een mogelijke reanimatie worden niet alleen twee ambulances op weg gestuurd, maar wordt ook een groep burgerhulpverleners in de omgeving gealarmeerd. De burgerhulpverlener ontvangt een oproep via een sms of via de speciale app.
Beknopte uitleg van de AED:
Wanneer kan de AED wat voor ons en het slachtoffer doen:
In de meeste gevallen van een circulatiestilstand is het normale hartritme zeer ernstig verstoord. Het gevolg is dat het hart geen bloed meer door het lichaam pompt. Het slachtoffer is bewusteloos en zal overlijden als er niets gedaan wordt. Kort gezegd er moet nog kamer vibratie zijn in één van de hartkamers.
Twee zaken zijn nu van levensbelang: Een schok toedienen met een AED (Automatische Externe Defibrillator) en reanimatie. In ongeveer de helft van de reanimaties is een schok nodig om het hart weer op gang te krijgen. Hoe sneller die schok wordt toegediend hoe groter de overlevingskans. Reanimatie, het geven van borstcompressie en mond op mondbeademing, zorgt ervoor dat de zuurstoftoevoer naar de hersenen op gang gehouden wordt.
Een ambulance heeft gemiddeld zo’n 10 minuten nodig om bij het slachtoffer te komen terwijl elke minuut de overlevingskans daalt met 5 – 10%. Reanimatie moet daarom binnen 6 minuten gestart zijn, elke seconde telt. Jouw reanimatie als burgerhulpverlener en het toedienen van een schok met de AED zijn dus van levensbelang.
Wat willen we nu graag en welke Aktie gaan we hier op uitvoeren.
Na onderzoek door mij, staan er buiten mij zelf nog twee mensen in geschreven bij HartslagNu.nl die een oproep kunnen krijgen binnen ons dorp.
Dit is echter nog al weinig en ik ben er van overtuigd dat er meer mensen zijn die weten hoe een AED te bedienen. Dit zijn onder andere de mensen die een EHBO diploma hebben met AED, certificaat bediener AED en mensen van de BHV. In theorie kan bijna iedereen het apparaat bedienen omdat het apparaat u constant zal gaan begeleiden door spraak.
Graag zou ik/wij als eerste willen weten wie deze twee bestaande ingeschreven personen zijn en wie er aangemeld wil worden. Graag bij voorkeur doorgeven via mail, deze is; aedniawier@gmail.com
In de mail wisseling zullen dan de vervolgstappen komen te staan.
Als tweede willen we trainingen gaan organiseren. Deze zal maar 1 keer een 2 tot 4 uren in beslag nemen per twee jaar, dit was per jaar, maar is verlengt naar twee jaar sinds kort. Het doel van deze training is dat zoveel mogelijk mensen zich gaan inschrijven om het certificaat te bemachtigen, zodat we een goed netwerk gaan opbouwen.
Bedenk:
Een ieder kan hart problemen krijgen en hoe sneller er hulp is hoe groter de overlevingskans. Denk dus niet; dit overkomt mij niet en als hulpverlener zal ik toch nooit worden opgeroepen. Dit laatste is klein, maar het kan. Ik heb in al die jaren één keer een oproep ontvangen, overigens ik hoefde verder niets meer te doen, er waren al voldoende mensen ter plaatse.
Mochten er vragen zijn spreek me aan of mail.
Groeten, ook namens dorpsbelang,
Peter Tromp
Eten met een praatje
/0 ReactiesOp 26 februari en 8 april j.l. zijn de avonden geweest dat “Eten met een praatje ”voor de vierde keer werd georganiseerd. Voor deze avonden hadden 80 personen zich opgegeven door middel van het aanmeldingsformulier uit het boekje programma winterwerk.. Doordat het winterwerk boekje huis-aan-huis was verspreid waren er ook niet PKN leden aanwezig.
De eerste avond mochten we 44 personen verwelkomen in Ny Sion. En de tweede avond 34 . De vrijwilligers hadden een drie gangen menu voorbereid en gekookt voor de gasten. Deze avonden kon men genieten van : Voorgerecht : Bouillon. Hoofdgerecht : Kip sate in pindasaus, Hachee, Aardappelpuree, Rijst, Rode kool, Sla, en Appelmoes. Nagerecht : Toetjesbuffet bestaande uit, Oorlogstaart, Kookpudding, Perzik met slagroom en Vruchtenbowl.
Naast het eten werd er natuurlijk volop gesproken en had iedereen een gezellig samen zijn. Zowel gasten als vrijwilligers kunnen terug kijken op zeer geslaagde avonden die zeker voor herhaling vatbaar zijn.
Lijkt het u na het lezen van dit stukje, ook leuk om eens mee te eten. Dan bent u van harte welkom . In het winterwerk boekje van 2016 /2017 houden we u op de hoogte en kunt u zich inschrijven.
Omdat we in de loop der jaren, geld hebben overgehouden. Hebben we € 200.00 overgemaakt naar de voedselbank in Dokkum. Zo wordt Eten met en praatje, Eten voor Eten.
Vele extra handen in en rond de Dorpstuin.
/0 ReactiesDe lente zat volop in de lucht op maandag 11 april.
Vele (extra*)handen maakten die dag licht werk bij het uitrijden van de 6 kuub compost die Tsjikke Tienstra voor de Dorpstuin geregeld had bij de Gemeente. Daags tevoren had Magda enkele houten pallets in stelling gebracht als extra zaaibedden, prachtige aanvulling!
Tevens stelde fam. Weidenaar nog een berg mest ter beschikking, dus het groei en bloei seizoen kan van start.
Met diverse restmaterialen werd ten slotte een compostbak geconstrueerd opdat we volgende jaren zelfvoorzienend zullen zijn wat de aanvoer van compost betreft.
Geweldig om met zovelen het Dorpstuin project te kunnen vormgeven. Het dorpsleven is mede hierdoor een rijk leven!
We hopen dat veel mensen weer zullen genieten van de pracht die de natuur ons in de Dorpstuin geven zal.
Akkie, Magda, Tsjikke, Marion, Tiny, Henk, Gerben en Dorothé
* Dank aan Piet, Harrie, Ymme en Riel
Programma Koningsdag Oranjevereniging
/0 ReactiesTot Ziens in Nij Sion
Stedin kondigt werkzaamheden aan.
/0 ReactiesWerkzaamheden in Niawier en mijn buurt: wat kan ik verwachten?
-
De betrefende woningen ontvangen van ons een brief
Om het energienet veilig en betrouwbaar te houden, voeren wij onderhoud uit. In de brief staat wanneer de werkzaamheden precies plaatsvinden. Ook staan er contactgegevens in voor als u vragen heeft.
Heeft u geen brief ontvangen?Neem dan contact op met onze Klantenservice. Zij geven u dan direct alle informatie. -
Soms moeten wij tijdelijk gas/elektriciteit afsluiten
Voor de veiligheid moeten we soms de elektriciteit en/of het gas in uw pand afsluiten. We gaan altijd uit van een dagdeel, maar vaak duren de werkzaamheden korter. Het is van belang dat er wel iemand aanwezig is die dag.
Helaas kunnen wij de werkzaamheden niet verzetten naar een ander tijdstip of naar de avonduren. Wij proberen wel zo veel mogelijk rekening te houden met openingstijden en feestdagen.
-
Monteurs voeren de werkzaamheden uit
Wij werken samen met zo veel mogelijk partners, zoals waterbedrijven, die ook onderhoud moeten plegen. Zo hoeven we de straat maar één keer open te maken. Hoe herkent u onze monteurs? Onze monteurs kunnen zich legitimeren, dus vraag hier gerust naar.
Deze informatie is afkomstig van de website van Stedin.
Voor meer informatie: https://www.stedin.net/storing-en-onderhoud/onderhoud
Sint-Vituskerk overgedragen aan de Stichting Alde Fryske Tsjerken.
/0 ReactiesPersbericht
Alde Fryske Tsjerken neemt kerk Wetsens over met steun particulier
Leeuwarden, 4 april 2016
De Stichting Alde Fryske Tsjerken neemt vrijdag 8 april 2016 de hervormde kerk van Wetsens over van de Protestantse Gemeente Dokkum-Aalsum-Wetsens. Bijzonder is dat deze overname mogelijk wordt gemaakt door een financiële bijdrage van een particulier.
De Protestantse Gemeente Dokkum-Aalsum-Wetsens zette de kerk aanvankelijk te koop. Hoewel er een koper gevonden was, heeft de Protestantse Gemeente toch medewerking willen verlenen aan overdracht aan de Stichting Alde Fryske Tsjerken toen een particulier bereid bleek te zijn om bij te dragen aan het benodigde instandhoudingsfonds.
Over de hoogte van de bedragen die door de Protestantse Gemeente Dokkum-Aalsum-Wetsens en de particuliere schenker beschikbaar worden gesteld, worden geen mededelingen gedaan. De begunstiger is vrijdag 8 april wel aanwezig bij de overdracht om een toelichting te geven. ,,Het is voor het eerst in de 45-jarige geschiedenis van de Stichting Alde Fryske Tsjerken dat een particulier meebetaalt aan het instandhoudingsfonds”, aldus directeur Gerhard Bakker. ,,Dat maakt deze overname uniek.”
Twaalfde eeuw
De tufstenen kerk van Wetsens dateert uit de eerste helft van de twaalfde eeuw en was oorspronkelijk gewijd aan Sint-Vitus. De toren stortte in 1842 in. In plaats daarvan kwam een driezijdige sluiting van gele Friese steen, met een klokoverhuiving tegen de gevel. De westgevel met deze klokkenstoel is eigendom van de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel.
In het interieur zijn sporen zichtbaar die bewijzen dat er ooit gewelven aanwezig waren. Het interieur is in 1836 vernieuwd. De preekstoel, het doophek en de banken dateren waarschijnlijk uit die tijd. Het orgel is afkomstig uit Sappemeer en werd in 1933 in Wetsens geplaatst.
Plaatselijke Commissie
De kerk komt na de overdracht aan de Stichting Alde Fryske Tsjerken in beheer bij een Plaatselijke Commissie. Via de PC kan de kerk gehuurd worden voor rouw- en trouwdiensten, concerten en (familie)bijeenkomsten.
Voor de Stichting is dit de 46ste kerk die wordt overgenomen in het 45-jarige bestaan. De laatste keer dat de Stichting een kerkgebouw overnam, was in 2014 (Baaium en Dedgum).
De Stichting Alde Fryske Tsjerken werd in 1970 opgericht om monumentale kerkgebouwen over te nemen die hun religieuze functie verloren, en om in overleg met de dorpsbewoners te zoeken naar nieuw gebruik. Bovendien spant de Stichting zich in om publieke belangstelling te wekken voor kerkgebouwen in het algemeen.
Foto: Stichting Alde Fryske Tsjerken
Laatste nieuws:
- Verassingslunch voor huisartspraktijk De Grietenij
- KOFFIE-KERSTCONCERT 'LUCEM NATALE' BRENGT MUZIKALE WARMTE EN GEZELLIGHEID NAAR SINT VITUS KERK IN WETSENS!
- Wake-up Call door Gerrit Hiemstra met de titel: “It sil heve”
- Kerkdienst aanstaande zondag in Rehoboth Mitselwier
- Flyer kleintje dorpsfeest 2024
- 15 november verhalenavond 2024, geef je op!